Ik ben geen ouder. Na jarenlang schrijven voor Opgroeien in Parkstad en verschillende (zorg)organisaties weet ik wel wat van opvoeden af, denk ik. Maar om altijd te bloggen over opgroeiende kinderen, vind ik lastig. Tips geven over opvoeden, laat ik graag aan professionals en ervaringsdeskundigen over. Dus deel ik deze keer wat ‘wijsheden’. Dingen die ik sinds 1980 leerde over het leven en waar iedereen (hopelijk) iets aan kan hebben. Met of zonder kinderen.
- Ouder worden is confronterend, maar het alternatief is nog veel erger: niet ouder worden. Daarom probeer ik elke verjaardag dankbaar te zijn en leuke plannen niet uit te stellen tot ‘later’. Ik ben al bijna even oud als dat mijn vader ooit werd.
- Het leven is te kort om te strijken (daarom doet de leuke jongen uit de trein dat) en om een kapsel te hebben waaraan ik ’s ochtends meer dan twee minuten werk heb. Plus het leven is te kort voor saai. Badeendjes in mijn oren, sokken met tekkels, fietsen of kikkers erop, blauwe schoenen met gele veters: check!
- Als iedereen blij is met zichzelf, ligt er een miljardenindustrie op zijn gat. Tevreden leren zijn met wie we zijn, moet van onszelf komen. Niet van de schoonheidsindustrie en bijbehorende influencers. En ook niet van de manosfeer. Jezelf graag zien is honderd keer belangrijker dan voldoen aan het schoonheidsideaal, of het mannelijkheidsideaal van het moment.
- De tijd nemen om te ontdekken welke kleren je goed staan, loont de moeite. Niet om te voldoen aan het schoonheidsideaal uit het vorige punt, maar voor je eigen goede humeur. Het klinkt misschien oppervlakkig, maar hoe je je kleedt, verandert hoe (zelfverzekerd) je je voelt.
- Als het geen ‘woehoe, leuk!’ is, dan kun je beter nee zeggen. Al vind ik dat nog steeds moeilijk.
- Duizenden jaren voor ons lukte het ook. Iets dat ik mezelf inprent als ik een of ander nieuw hebbeding wil kopen dat ik (niet) echt nodig heb. In de tijd van onze ouders deden ze het met zoveel minder.
- Hoe zwak het ook voelt om ergens hulp voor te vragen, geen hulp durven vragen is nog zwakker. Dus vraag ik vriendinnen om te koken en vraag ik collega’s om me thuis te brengen, nu ik een breuk heb in mijn linkerhand. Maar ik ging ook al eens naar een coach om bepaalde problemen te bespreken.
- Een wandeling in de natuur is altijd een goed idee. En dan luisteren naar de vogeltjes.
- Boeken zijn de meest geweldige uitvinding ooit. Ik ben ook fan van tosti-apparaten, de heteluchtoven, fleece dekentjes en de warme douche. Maar lezen… Twee boeken per maand wil ik dit jaar lezen. Ik lig op schema.
- Wie tegen jou roddelt, roddelt ook over jou. En wie niet vriendelijk is tegen de poetsvrouw of -meneer, tegen de receptionist, of tegen de ramenwasser is meestal geen leuk mens.
- Hoe vaker je iets doet, hoe minder stress je ervan hebt. Autorijden. Netwerken. Spreken voor publiek. Een knalroze jurk dragen. Een ‘belangrijk’ persoon interviewen. Een communicatieplan schrijven. Nee zeggen. Iedere keer dat ik het doe, vind ik het een beetje minder eng.
- Het is nooit te laat om iets goeds te doen. Het beste moment om een boom te planten of een regenton te plaatsen, was veertig jaar geleden, maar het op één na beste moment is nu.
- Een diploma stelt veel minder voor dan hoe wij erover doen. Zie ook mijn vorige blog en waarom ik niet snap dat je over een diploma liegt. Kansen zien als ze zich voordoen, zin hebben om nieuwe dingen te proberen en altijd blijven leren, zijn veel belangrijker dan diploma’s.
- Je kunt niet alles voor een ander oplossen, maar je kunt altijd luisteren. En af en toe praktische hulp bieden, zoals voor iemand koken. Zie ook punt 7.
- En om even terug te komen op die gebroken hand uit punt 7: met een paar wijntjes op naar huis fietsen en jezelf omdraaien omdat je denkt dat er iets uit je fietstas valt, is geen goed idee. Zeker niet als je daarbij aan je stuur draait in plaats van alleen jezelf om te draaien. Op een plek waar een steiger langs het fietspad staat…
- Bonustip: doe meteen je ringen af als je iets aan je hand hebt. De arts op de spoed deed het niet en ik heb mijn ringen een paar dagen later kapot moeten laten knippen.
