Lieke blogt: donuts en muffins mee naar school

Een keer in de week ga ik vroeg naar de bakker. Omdat de croissantjes en Italiaanse bollen dan nog warm zijn en ik op dat tijdstip nog kan kiezen uit alle soorten brood. De bakker verdient een standbeeld, zo lekker vind ik zijn brood, maar daar hebben we het nu niet over. Met het verse brood in mijn tas loop ik altijd even door naar de supermarkt die aan de overkant van het plein ligt. Soms al bijtend in een croissantje, omdat ik niet kan wachten tot ik thuis ben. Bijna niets vind ik zo onweerstaanbaar als een croissantje dat nog een beetje warm is.

Rond 8.15 uur komen ook altijd twee of drie moeders met hun kinderen de supermarkt binnen. Ze jagen die kinderen op dat ze snel iets uit moeten zoeken, want school begint zo en ze hebben niets te eten in hun rugzak. Donuts met roze glazuur, suikerwafels, muffins, gevulde koeken, frikandelbroodjes… Als die kinderen zelf mogen kiezen, dan weten ze het wel. En ik hoor de moeders niet protesteren.

Misschien heb je een keer geen brood in huis. Misschien moet je al veel strijd voeren op een dag en is het middageten van je kind de strijd die je hebt opgegeven. Misschien is je kind een hele moeilijke eter en is een donut nog altijd beter dan niets. Misschien gebeurt dit één keer per week, net als dat ik één keer in de week een croissantje haal. Het kan allemaal, maar ik betwijfel het als ik kijk met hoe veel vanzelfsprekendheid die kinderen telkens op de schappen met zoetigheid afstormen.

Te veel suiker kan onder andere zorgen voor buikpijn en hoofdpijn. Ook kan suiker leiden tot overgewicht. En natuurlijk is het niet goed voor je tanden. Als je veel ‘snelle suikers’ in een keer eet, stijgt je bloedsuiker snel. Daarna daalt je bloedsuiker weer. Dit is een suikerdip. Door deze bloedsuikerwisseling word je moe en wil je het liefst slapen. Niet handig in de schoolbanken of tijdens de gymles.

Suiker doet ook iets met je hersenen. Eet je iets waar veel suiker in zit? Dan kun je er vaak geen genoeg van krijgen. Dit komt doordat je hersenen dopamine aanmaken als je suiker eet. Dopamine is een stof die je een fijn gevoel geeft. Door dit fijne gevoel krijg je al snel zin in nóg meer zoetigheid.

Veel fabrikanten voegen suiker toe aan eten en drinken. Niet alleen aan frisdrank, koekjes en snoep, maar ook aan producten waar je het niet van verwacht, zoals yoghurt, pastasaus, muesli en babyvoeding. Helemaal stoppen met suiker hoeft niet en kan niet.  Je lichaam heeft suiker nodig, omdat suiker energie geeft. Natuurlijke suikers zoals in fruit zijn beter dan toegevoegde suikers.

Supermarkten verkopen graag ongezonde dingen, want daar verdienen ze het meest aan. Producten op ooghoogte verkopen het beste. Gezondere of goedkopere alternatieven? Die vind je vaak beneden of juist helemaal boven in het schap. Voor kinderen geldt hetzelfde: op hun ooghoogte liggen vaak de producten met de kleurrijke verpakkingen en met de meeste suikers.

Als ik met mijn boodschappen terug naar huis loop, denk ik altijd even aan mijn basisschooltijd. Was ik altijd blij met die bruine boterhammen in mijn broodtrommel en met die beker melk? Nee. Maar ik klaagde er ook niet over. Zo was het nu eenmaal. En des te lekkerder smaakten de wentelteefjes of croissantjes die we op woensdagmiddag kregen als we niet lunchten op school.

Tips om minder suiker te eten: Tips om suiker te minderen met kinderen

Meer wetenschappelijke onderbouwing over de gevaren van suiker? Lees dit artikel in National Geographic: Te veel suiker als kind? De gevolgen zijn levenslang merkbaar