Het was steenkoud toen ik deze morgen op de fiets sprong op weg naar mijn afspraak met Kinderdagverblijf Pompidoe.
Ik zou daar samen met de kinderen en de pedagogisch medewerkers in het bos op zoek gaan naar de IJsprinses. Een van de reeks winterse buitenactiviteiten die Kinderopvang Humanitas samen met IVN Natuureducatie in januari had georganiseerd.
Nou, die kou had de IJsprinses kwistig rondgestrooid, maar binnen kon ik gelukkig nog even opwarmen voordat we zouden vertrekken.
Het gekwetter en gespring om mij heen deden me denken aan de tijd die ik als pedagogisch medewerker werkzaam was. Ook mijn collega’s en ik gingen graag met de peuters naar buiten. Natuurlijk spelen op de speelplaats, maar nog liever naar het park of naar het bos, want daar valt zoveel meer te beleven voor kinderen.
Voordat we vertrokken was er eerst even een ‘w.c.-luierronde’ want je wilt onderweg niet voor een verrassing komen te staan. Daarna duurde het natuurlijk even voordat het kleine grut allemaal hun jasje, muts, sjaal en wantjes aan hadden. Het is een heel gedoe met die kleintjes, vooral die mini handschoentjes zijn echt lastig om aan te trekken bij een overenthousiaste peuter.
En enthousiast dat waren ze! Ze wisten ook precies wat ze gingen doen; naar buiten om in het bos de IJsprinses te gaan zoeken. Gelukkig had de IJsprinses broodkruimeltjes gestrooid zodat we de weg goed konden vinden.
Er waren natuurlijk niet alleen broodkruimeltjes te zien. Nee, een peuter kan zich verwonderen over alles wat hij ziet en vindt. Zo vonden we takjes, blaadjes, papiertjes en een schoenveter. Ook kreeg een aardige voorbijganger van een van de peuters een spontane high five.
Natuurlijk vonden we ook de IJsprinses, werden haar mooie jurk en kroontje volop bewonderd en zongen we samen liedjes over sneeuw, kou en sneeuwpoppen. Nadat we met wat lekkers op de houten banken hadden uitgerust was het tijd om weer terug te gaan.
Een van de pedagogisch medewerksters vertelde me tijdens de wandeling dat de middag vast rustig zou verlopen: “De kinderen hebben niet alleen een frisse neus gehaald en straks iets leuks om thuis te vertellen, maar ze zijn ook op een gezonde manier uitgeraasd”. Het is inmiddels ook wetenschappelijk bewezen dat buitenspelen goed is voor de motoriek, concentratie en gezondheid van kinderen. Goed om te onthouden, want natuurlijk kan jij jouw kind ook lekker warm inpakken tegen de kou en naar buiten gaan om samen de wereld te gaan.