Iris blogt: Brugmug

Vandaag passeerde ik er weer eentje op de fiets: Een mega-rugzak, twee peddelende beentjes piepten er onderuit. Pittig koppie met wapperende haren en trappen maar…..
Het deed mij denken aan hoe ik als brugmug op de fiets vertrok naar de nieuwe school. Zware tas op mijn rug. Volle gangen en trappen. Telkens een ander lokaal, een andere leerkracht. Wat voelde ik mij klein en onzeker.

Ik vond het dus ook heel spannend toen onze dochters naar de middelbare school gingen, een school met wel 1550 leerlingen! Gelukkig zijn de tijden veranderd en konden zij samen met alle ander brugmuggen rustig instromen en was er goede begeleiding. Toch blijft de overgang van basisonderwijs naar vervolgonderwijs een grote overgang.

Oude klasgenoten maken plaats voor nieuwe, je kind begint weer als jongste op een nieuwe school. Het contact met een leerkracht verandert in contacten met vele leerkrachten. Misschien mist je kind de persoonlijke aandacht van een vaste, vertrouwde leerkracht. Op de basisschool kende jij de leerkracht goed. Op de nieuwe school moet je nog kennismaken en zullen de contacten minder persoonlijk en frequent zijn.

Geef je kind dus extra aandacht, toon belangstelling, sta open voor verhalen en zorg ervoor dat je goed bent geïnformeerd over de gang van zaken op de nieuwe school. Daarbij komt je kind nu ook echt in de puberteit.